• Crida a reflexions: llegir i escriure en català, 1978-2018

Quadern núm. 215

• L’abril del 1978 iniciava el seu camí la revista Quadern. L’aposta pel català com a llengua de comunicació cultural no era nova ni polèmica (recordem que Serra d’or, una de les pioneres, apareixia el 1955, en plena època de tancament de la dictadura, i també que el 1976 ja havia aparegut el diari Avui), però encara es trobava en una etapa complicada: feia només un any del retorn de Tarradellas i el restabliment de la Generalitat; en faltava un altre per a l’Estatut d’autonomia, i la llei de normalització lingüística del català no arribaria fins al 1983.

Quaranta anys més tard, amb un mercat on trobar revistes o diaris en català ja és un fet habitual, el debat encara no minva. No cal oblidar que la llengua catalana ha patit al llarg de la història diverses etapes de prohibició i persecució, i que malgrat la normalització actual, sovint s’enceten polèmiques, sobretot al voltant de l’ensenyament. També volem tenir en compte els grans canvis que ha patit el sector editorial els darrers anys, sobretot amb l’arribada de les noves tecnologies, que ha provocat el tancament de moltes capçaleres històriques (el mateix diari Avui, fusionat amb El Punt). Per això fem una crida als nostres lectors demanant-los la seva opinió sobre el fet d’escriure en català: Quin és el motiu o motius per seguir-ho fent? Quines dificultats suposa? Què hi ha de realisme i de resistència ideològica en el fet? Quins reptes futurs li esperen? També ampliem la crida al sector editorial, demanant a creadors i editors la seva paraula, ja que segurament hi tenen molt a dir.

• Com contribuir al debat

Quadern és una revista amb comitè de lectura. El comitè selecciona els textos que seran publicats i els passa a corregir. Si el teu text ha estat seleccionat per ser publicat, t'avisarem abans de publicar-lo i podràs veure'n l'aspecte final. Apareixeràs en el llistat d'autors de Quadern i tindràs una remuneració econòmica.

Text simple sense formatejar. Proposa un títol i imatges lliures de drets.

Parlem

No toquem el fons del teu article, però el passem a correcció ortotipogràfica i tenim l'última paraula sobre el títol i la imatge principal.

Publiquem

T'avisarem amb antelació de la data de publicació del teu article i et facilitem material per compartir-lo entre els teus cercles.

All Posts